Året som gått

De senaste dagarna har jag tänkt mycket på året som gått, som det lätt blir inför ett avslut på något. Vid samma tid för ett år sen hade jag som löfte att våga släppa taget om min fasta anställning och kasta mig ut och leva på det som är min passion… att fota, skapa miljöer och känslor. Jag är så glad över att jag vågade, för det är något som jag har längtat efter i så många år. Inför det nya året har jag faktiskt inga löften, mest önskningar. Som att vi får må bra och vara friska, hur klyschigt det än låter. Jag tänkte göra en tillbakablick på det första halvåret, hoppas ni vill följa med!

Januari

Efter ett långt uppehåll tog jag upp mitt bloggande igen med en nystart hos Lovely Life och fick samtidigt lära känna så många nya fina personer. Några dagar in i januari tog vi tåget upp till ett kylslaget dalarna där jag även firade min födelsedag. Som lägst visade termometern på närmare minus 30 grader om jag inte minns fel. Det var länge sen jag fick uppleva sån kyla och den snödimma som uppstår då. Så oerhört vackert. Här är en av mina finaste utsikter från den by där jag är uppvuxen.

Väl hemma på ön låg dimman tjock i flera dagar, ja nästan hela januari känns det som så här i efterhand. En annan slags dimma som kommer så nära känslan av snö det går när jag tänker efter. Liksom samma slags effekt, att allt bäddas in i lugn och tystnad.

I slutet av månaden tog vi äntligen tag i att tapetsera upp den här fantastiska tapeten i barnrummet. Den hade helt oförtjänt blivit liggande i en garderob här hemma i ett par månader, men vi var nog lite mättade på att renovera efter vårt första år i huset.

Februari

I början av februari köpte jag årets första tulpaner som jag fick en ny förtjusning för, särskilt i gult, orange och rött. Ståtliga och spretiga med en egen vilja, precis som min favorit vallmon.

En morgon vaknade jag upp på en snötäckt ö som var vackrare än någonsin.

Penny var fortfarande så pass liten att hon fick plats att bada i vår diskho hemma i köket.. och ljuset, ser ni? Det kom tillbaka där i slutet av februari.

Mars

En morgon i början av mars var jag inbjuden till en italiensk frukost hos Blomrum, en av stans finaste blomsterbutiker. De var nyss hemkomna från ett besök hos lokala blomsterodlare i San Remo och vi fick plocka ihop en egen bukett och ta med oss hem, med mimosa, ranunklar, olivkvistar, ginst, rosmarin, anemoner och vallmo. Minns att hela nedervåningen doftade alldeles ljuvligt i flera dagar.

I slutet av månaden tog vi tag i det sista av köksrenoveringen och bytte ut de dörrar som tidigare satt där. Förmodligen byttes originaldörrarna ut någon gång på 70-talet och passade inte alls in i husets karaktär. Att istället sätta in dessa spegeldörrar lyfte verkligen hela köket.

April

I början av april bjöd Joanna in till middag och bubbel i hennes underbara lilla butik Kvart Deco. Jag träffade många nya och gamla bekanta på den tillställningen och var alldeles varm i hjärtat när jag åkte därifrån. En väldigt skön känsla då jag precis gjort årets viktigaste löfte, att avsluta min anställning och satsa helt på mitt egna. Jag stannade till på hemvägen och tog den här bilden när jag såg Hanna stå där inne. Hon symboliserar så mycket av det här året för mig.

Påskdagarna spenderades på Hotell Eggers inne i stan och det var första gången vi firade en högtid på hotell. Det är något jag helt klart kan tänka mig att göra igen.

I mitten av april påbörjade vi den efterlängtade fönsterrenoveringen och när de första fönstren var utbytta gjorde jag ett styling och fotojobb för Ellos under namnet Vårdukning. Jag kan fortfarande känna den där känslan av att stiga in i ett helt nytt hus med de spröjsade fönstren.

Och visst kändes det som vår då jag besökte Elin i hennes kolonistuga den där soliga förmiddagen i slutet av april. Vi hade ett givande samtal den där stunden och jag är väldigt tacksam över att det blev så många fler av dem.

Maj

Maj startade med mitt mest betydelsefulla jobb det här året, Hannas Blomstermåla för Midbec. Det var nog den varmaste dagen på hela året den där fredagen då jag, Tove och Johanna dukade upp ute i trädgården och firade att vi var klara.

Ett par veckor senare gjorde jag ett av många fina jobb det här året tillsammans med Nanna. Det är helt klart ett av mina roligaste minnen, då vi pallrade oss hem från hamnen med en skottkärra överfylld med Dixies fina mattor, sittpuffar och textiler.

I slutet av maj tog jag och Nanna tåget till Jönköping och mötte upp resten av gänget från Lovely Life. Det var Katrin som så generöst ordnat allt så fint in i minsta detalj. Första dagen besökte vi Årstider i Granshult, bland äppelblom och ängsblommor.

Väl hemma igen plockade jag och Nanna massor av syrenkvistar och jag fotade hennes Dr Westerlund.

Juni

I början av juni fotade jag min första annonsbild till Mora Armatur som jag sen sett i tidningar lite här och var under året. En sån svindlande fin känsla! Vi hade planterat ner en massa buskar och plantor i trädgården under förmiddagen och med alldeles för höga krav drog jag mig för att fota den här bilden. Men tillslut knipsade jag med mig en kvist från vår rhododendronbuske och satte i gång kökskranen, den plats där P älskar att leka vid.

Ett par dagar senare tog jag sällskap till Kvarnbyn tillsammans med Nanna för att få en liten premiärvisning av Emmas porslinsserie Selma i samarbete med Götefors. Visst känner ni igen den koppen nu?

En helg åkte vi till mina svärföräldrars stuga uppe på berget och firade ett par födelsedagar. Jag kan nog aldrig se mig mätt på den här utsikten.

I mitten av juni tog vi tåget upp till dalarna och jag firade midsommar där hemma för första gången på väldigt många år.

I samma veva gjorde jag ett fabriksbesök hos Mora Armatur, planerade in en bloggträff och hälsade på i ett makalöst fint dalahus. En plats jag besökte igen några månader senare, men mer om det sen. Nu önskar jag dig ett bra avslut på det här året och mitt varmaste tack för att du tittar in här då och då <3